Tot en met 31 mei 2025 kunnen zowel papieren als elektronische dienstencheques gebruikt worden. Vanaf 1 juni 2025 worden dienstencheques in Vlaanderen volledig digitaal, en kunnen er geen papieren cheques meer aangekocht worden.
📝 Betalen met papieren dienstencheques (tot 31 mei 2025)
- Voorbereiding van de cheque: Na de geleverde dienst vult u de datum in op de papieren dienstencheque.
- Ondertekening: Onderteken de cheque op de daarvoor voorziene plaats.
- Overhandiging: Geef de ingevulde en ondertekende cheque aan uw huishoudhulp.
Let op: Papieren dienstencheques zijn 12 maanden geldig vanaf de uitgiftedatum. Cheques aangekocht vóór 1 juni 2025 kunnen nog gebruikt worden tot hun vervaldatum.
📲 Betalen met elektronische dienstencheques
- Registratie van de prestatie: Na de dienst voert uw huishoudhulp de prestatie in via het systeem.
- Bevestiging door de gebruiker: U ontvangt een melding om de prestatie te bevestigen via uw beveiligde zone op dienstencheques.vlaanderen.be of via de mobiele app ‘Dienstencheques Vlaanderen’.
- Automatische betaling: Na bevestiging wordt het overeenkomstige aantal dienstencheques automatisch van uw elektronische portefeuille afgeschreven. Indien u niet binnen 4 werkdagen bevestigt, wordt de prestatie automatisch gevalideerd.
🔄 Overgang naar volledig digitale dienstencheques vanaf 1 juni 2025
Vanaf 1 juni 2025 kunnen er geen papieren dienstencheques meer aangekocht worden. Reeds aangekochte papieren cheques blijven geldig tot hun vervaldatum. Het is raadzaam om tijdig over te stappen naar elektronische dienstencheques om een vlotte overgang te garanderen.